Portal Miasta Ełk

bus lotnisko elk warszawa olsztyn gdansk transport

Ełcka Ekipa Rajdowa zdobyła vice mistrzostwo w Ekstraklasie Polskiego Off-road'u

szczur1


W roku 2009 Ełcka Ekipa Rajdowa \"DosPatos Off-Road Team\", wygrała prawie wszystkie rajdy w których brała udział. Wystartowała również w Ekstraklasie Polskiego Off-Road\'u, tzn. Polskiej Lidze Przeprawowej. Liga Składała się z trzech rund zorganizowanych w różnych regionach naszego kraju.  Zmagania ligowe ełcka załoga Tomasza Cichockiego i Dariusza Buźniaka ukończyła na drugim miejscu. Załoga Nissana Patrola evo3 miała pechową usterkę techniczną na Bobku (okolice Koszalina), która to spowodowała zdobycz tylko 10 pkt. "Cichy" i "Szczur" pokazali jednak klasę i niezrażeni początkowym niepowodzeniem brawurowo wygrali kolejne eliminacje, czyli Mazowieckie Bezdroża (okolice Sochaczewa) i Zmotę (okolice Wiżajn i część przygraniczna Ltwy), aby ostatecznie uplasować się tuż za załogą z Garwolina. Dodajmy, iż ełcka załoga to wyśmienici towarzysze off-roadowych zmagań, a technika jazdy i pilotażu zakrawa czasami na miano majstersztyku.

szczur2

4

5

6

7

8

9


 

Opis auta rajdowego ekipy DosPatos słowami Darka Buźniaka:

 

Po kilku latach  taplania się w błocie, znudziło się nam przerabianie i ciągłe ulepszanie wysłużonego już przez kilka sezonów auta. Postanowiliśmy zbudować nową wyścigową przeprawówkę od podstaw. Miała być silna, wygodna, niewysoka i niezawodna miała spełniać nasze osobiste wymogi:  nie za mała dla mnie i nie za wielka dla Tomka? to tak jak idealna kobieta dla nas obu.

 

Koncepcją ramy i jej wykonaniem zajął się Grzesiu Milanowski z Augustowa. Połączył dwie przednie połówki Patrolowych ram. Reszta powstawała w warsztacie naszego przyjaciela i zarazem mechanika team u Karola Jóźwickiego. (www.braciaki4x4.pl)

Na ramie powstała klatka bezpieczeństwa, chodziło nam o to aby była to lekka i mocna  konstrukcja z bezszwowych rur, która łagodnie zniesie kontakt z drzewem lub inną przeszkodą w terenie. Dosyć już mieliśmy klepania kanciastych blach po każdym wypadzie w teren.

 

Poszycie wykonane zostało z cienkiej aluminiowej blachy. Pod maską mruczy jednostka napędowa  BMW serii 7, prawie 300 konna V8 o poj. 4.4 litra.  Silnik połączony jest aluminiową flanszą (koncepcja i wykonanie Grzegorz Milanowski) z 6-cio biegową seryjną skrzynią biegów i reduktorem Landrover Defender. Tarcza sprzęgłowa została oryginalna i o dziwo przez cały sezon nie dała oznak zużycia. Zdecydowaliśmy się na ten właśnie komplet Defendera, ponieważ daje nam on możliwość zmiany przełożeń w trzech różnych konfiguracjach, zależnie od charakteru rajdu. Co więcej  reduktor posiada wyjście na oryginalną przystawkę mocy, która napędza wyciągarkę od Pragi. Zastosowaliśmy tę "windę", ze względu na przydatny układacz liny. Sprawdzona przez kilka sezonów, działała bez usterek, dodaliśmy jej tylko hamulec.  Moc z układu napędowego przekazywana jest za pomocą zmodyfikowanych wałów napędowych od Robura (krzyżaki te zdolne są pracować pod dużo większym kątem od innych), na seryjne mosty Patrola. W przednim moście zamontowana została blokada ARB oraz wzmacniane przeguby, w tylnym zaś pozostała blokada seryjna. Chłodnica zrobiona jest na zamówienie, na niej pracują sterowane automatycznie lub ręcznie elektryczne wentylatory. Stu litrowy zbiornik paliwa wykonany również na zamówienie z aluminium, o specjalnej konstrukcji, pozwalającej na pokonywanie bardzo ostrych wzniesień i stromych trawersów bez obawy o przerwę w dostawie paliwa. Podobnie uczyniliśmy z misą olejową silnika, oryginalna niestety nie pozwalała na większe odchyły auta od poziomu.

 

Mocny kompresor zasila blokady, służy tez do pompowania kół. Kubełkowe fotele i 5-cio punktowe pasy bezpieczeństwa to podstawowy szczegół, przednie plastikowe lampy pochodzą od quada Yamaha  Grizzly, z tyłu pomagają halogeny robocze, na dachu ksenony.

Aluminiowa deska rozdzielcza dostosowana jest optymalnie do potrzeb kierowcy i pilota (każdy z nas osobiście wykonał swoją połowę J), komputer zamknęliśmy w hermetycznie szczelnej skrzynce. Na pokładzie oczywiście metromierz, gps i inne potrzebne graty. Na tyle auta wspomagająca, elektryczna winda T-max. Zawieszenie to kute wahacze z przodu i z tyłu, amortyzatory Trail Master, sprężyny wykonane na zamówienie. W całym zawieszeniu zastosowaliśmy komplet zwykłych oraz mimośrodowych tulei firmy Super Pro. Instalacja elektr. wykonana samodzielnie i oczywiście ukryta w klatce bezpieczeństwa. Terenówka stoi na oponach Maxxis Creepy Crowler 37/14,5/15 i mocno odsadzonych felgach posiadających wewnętrzne i zewnętrzne bead lock?i. Waga auta gotowego do rajdu: 1770 kg. Konstrukcja przerosła nasze oczekiwania. Sezon 2009 zarezerwowaliśmy na sprawdzenie auta, a udało się wygrać kilka rajdów w tym VII edycję Zmota Challenge oraz zająć II miejsce w Polskiej Lidze Przeprawowej

 

Już 9 kwietnia Ełcka załoga wybiera się do Rutki-Tartak na rajd Zmota Trophy. oczywiście zamieścimy krótką relacje z tej imprezy.

Polecamy do obejrzenia:

http://www.youtube.com/watch?v=I5z6p9S6pZw

http://www.youtube.com/watch?v=N7w3YccgRwk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=O0oXO6zFJPM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=nzi5RpZayfQ&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mqMIX8A-PU8&feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=qOF2jyblA04&feature=channel

11

12

14

15

16

17

18

19

22

24


 

 

Panel użytkownika

Portal Miasta Ełk

wirtualnyElk.pl - niezależne media

Ełk | informacje, wydarzenia, artykuły, forum miasto Ełk

youtube wirtualnyelkfacebook wirtualnyelkWspółpraca
Reklama
Kontakt